Kennisbank
Laatst geupdate op

AFAS Aangiften

De integratie van AFAS met Mijn Kantoor maakt het mogelijk om de IB- en VPB-aangiften automatisch op te halen en te verwerken. Dit vereenvoudigt het proces en stelt gebruikers in staat om workflows te automatiseren, wat tijd en moeite bespaart bij het indienen van belastingaangiften.

Werking van de integratie

Met de AFAS Aangiften-integratie automatiseer je het ophalen van IB- en VPB-aangiften vanuit AFAS. Je richt in AFAS een communicatieprofiel in met als kanaaltype Extern portaal, waarbij je onze FTP-server koppelt. Binnen dit profiel geef je aan in welke mappen de aangiften moeten worden opgeslagen.

Zodra je in AFAS een aangifte verstuurt via dit profiel, wordt het bestand automatisch geplaatst in de juiste map op de gekoppelde FTP-server. Onze software haalt de aangiften vervolgens op via de ingestelde FTP-verbinding. Als de koppeling goed is ingericht, verloopt dit proces volledig automatisch waardoor de aangifte wordt aangeboden aan de relatie en eventueel wordt verstuurd naar de Belastingdienst.

Welke gegevens worden gesynchroniseerd?

De volgende aangiften worden gesynchroniseerd tussen Mijn Kantoor en AFAS:

  • IB
  • VPB

Andere aangiften kunnen niet worden opgehaald, omdat AFAS dit niet ondersteunt.

Hoe koppel je Mijn Kantoor met AFAS Aangiften?

Doorloop de volgende stappen om AFAS Aangiften te integreren met Mijn Kantoor:

Stap 1: Breng jouw consultant op de hoogte

Om de koppeling te realiseren, moeten wij een account voor je aanmaken. Met dit account kun je later een FTP-connector instellen in AFAS. Informeer je consultant hierover tijdens een implementatiesessie of via de implementatiechat.

Zodra het account is aangemaakt, laat je consultant je dit weten. Je ontvangt dan de benodigde inloggegevens, zoals de hostname, gebruikersnaam en wachtwoord, en kunt doorgaan naar de volgende stap: het instellen van de FTP-connector in AFAS.

Stap 2: FTP Connector aanmaken in AFAS

  • Inloggen: login op je AFAS-account en zorg ervoor dat je admin-rechten hebt in AFAS
  • Navigeer naar instellingen: Ga in AFAS naar instellingen > algemeen > communicatieprofiel en open het beschikbare communicatieprofiel.

Afbeelding1.png
  • Instellingen bekijken: Klik op het communicatieprofiel om de instellingen aan de linkerzijde te openen. Hier vind je de volgende gegevens:

    • Locatie Postvak In: /IN

    • Locatie Postvak Uit: /OUT
    • FTP gebruiken: ja
    • Host: afas.mijnkantoorapp.nl
    • Gebruikersnaam: (sturen wij naar je door)
    • Wachtwoord (sturen wij naar je door)

Afbeelding3.png

Zodra deze instellingen correct zijn uitgevoerd, kunnen de IB- en VPB-aangiften worden doorgestuurd naar Mijn Kantoor.

Stap 3: Activeer de AFAS integratie

  • Open Mijn Kantoor en navigeer naar de module Beheer > Integraties > AFAS aangiften (pilot)
  • Selecteer hier vervolgens welke aangiften je wilt gaan verwerken naar Mijn Kantoor
  • Klik vervolgens op aanmaken
Schermafbeelding 2025-02-27 132947v2.png

Veelvoorkomende vragen en problemen

❓ Hoe vaak worden de gegevens gesynchroniseerd?

De aangiften worden elk kwartier opgehaald vanuit AFAS tussen 07:00 en 20:00 uur.