Nextens Aangiften
Met de integratie Nextens Aangiften kun je aangiftes eenvoudig aanbieden aan jouw cliënt via Mijn Kantoor.
Voordelen van de Integratie
De integratie met Nextens Aangiften biedt de volgende voordelen:
✅ Efficiëntere werkprocessen door de automatische synchronisatie van aangiftes tussen Nextens en Mijn Kantoor, waardoor handmatige invoer overbodig wordt.
✅ Snellere accordering doordat klanten eenvoudig aangiftes goedkeuren via Mijn Kantoor, zonder losse documenten of e-mails.
✅ Een directe koppeling waardoor omslachtige export-import processen niet meer nodig zijn; gegevens worden direct uitgewisseld tussen de systemen.
✅ Verminderde foutgevoeligheid; dankzij de koppeling werk je altijd met de meest recente informatie van jouw klanten.
Welke gegevens worden gesynchroniseerd?
De aangiften die wel worden gesynchroniseerd zijn:
- BTW
- VPB
- IB
- ICP
De aangiften die niet worden gesynchroniseerd zijn:
- BTW Suppletie
- Dividend
- Erfbelasting
- Schenkbelasting
- Toeslagen
Hoe koppel je Nextens Aangiften met Mijn Kantoor?
Doorloop de volgende stappen om Nextens Aangiften te koppelen met Mijn Kantoor:
Stap 1: Activeer de Nextens Integratie
- Ga in jouw omgeving van Mijn Kantoor naar Beheer > Integraties
- Klik op de tegel Nextens Aangiften
- Zet de optie Ingeschakeld op Ja
- Je ziet nu dat er in Mijn Kantoor een key en wachtwoord worden aangemaakt.

Stap 2: Koppeling instellen in Nextens
- Open Nextens in een nieuw tabblad
- Klik in Nextens rechtsboven op jouw gebruikersnaam (vaak is dit een e-mailadres) en klik op instellingen
- Kies voor Koppelingen > MijnKantoorApp
- Activeer de koppeling door:
- De key vanuit Mijn Kantoor in te vullen bij de gebruikersnaam in Nextens
- Het wachtwoord vanuit Mijn Kantoor in te vullen bij wachtwoord in Nextens

Stap 3: Bevestigen en activeren van de koppeling
⚠️ Belangrijk:
- Druk eerst op Opslaan in Mijn Kantoor.
- Klik daarna op Toevoegen in Nextens om de koppeling te activeren.
Stap 4: Aangiften per klant configureren
Na de activatie kun je op relatieniveau instellen of de aangiften voor de relatie via Mijn Kantoor mag worden aangeboden.
Stap 5: Aangifte in Nextens verzenden
Om ervoor te zorgen dat de aangifte in Nextens via Mijn Kantoor wordt aangeboden, dien je de aangifte via het klantportaal MijnKantoorApp te verzenden. Meer informatie over hoe je dit instelt via Nextens vind je terug in onderstaand artikel.
Aangifte aanbieden ter accordering in Mijn Kantoor via NextensVeelvoorkomende vragen en problemen
❓ Waar kan ik de API-key en wachtwoord vinden voor de koppeling?
Deze gegevens worden gegenereerd in Mijn Kantoor. De key vul je in als gebruikersnaam en het wachtwoord gebruik je als wachtwoord in Nextens.
❓ Kan ik per klant instellen welke aangiftes via Mijn Kantoor worden aangeboden?
Ja, na het activeren van de koppeling kun je per klant instellen of de aangiften van die klant via Mijn Kantoor worden aangeboden.
❓ Hoe vaak worden de gegevens gesynchroniseerd?
De aangiften worden direct doorgestuurd vanuit Nextens naar Mijn Kantoor en zouden dus direct binnen moeten komen. Het kan wel een aantal minuten duren totdat de aangifte is verwerkt in Mijn Kantoor en daadwerkelijk wordt aangeboden aan de cliënt.
❓ Wat gebeurt er als een klant een aangifte niet accordeert?
De aangifte blijft beschikbaar in Mijn Kantoor totdat de klant deze accordeert. Je kunt herinneringen sturen of geforceerd goedkeuren indien nodig.