E-mail Verwerking
Door de mailintegratie met Gmail of Outlook te activeren, kunnen e-mails van en naar jouw relaties nu ook worden geregistreerd in Mijn Kantoor. Dit artikel legt de werking van de koppeling uit. Het is dus eerst van belang dat je de koppeling juist instelt. Meer informatie over hoe je dit kunt doen, vind je terug in dit artikel:
Het artikel legt uit hoe e-mails binnen Mijn Kantoor zowel automatisch als handmatig gekoppeld kunnen worden aan een relatie vanuit Outlook of Gmail.
Instellen voorkeurscommunicatie
Voordat je de e-mails gaat verwerken, is het van belang dat je op relatieniveau de voorkeurscommunicatie instelt. Hier bepaal je wie het voorkeurscontactpersoon is en of je per e-mail, chat of beide communiceert met deze relatie. Dit doe je in de CRM-module > selecteer de relatie > alle gegevens > contactinformatie.

Het is goed om te weten dat naast de chat er ook de mogelijkheid bestaat om alle berichten, taken en documentuitvragen die je naar een relatie wilt sturen, in de e-mail te laten landen. Je dient daarvoor in de CRM module op relatieniveau bij het tabblad Alle gegevens aan te geven welke voorkeurscommunicatie je met de relatie wilt hebben: chat of e-mail. Wanneer je deze instelling opslaat, zal elke vorm van communicatie met de relatie via de mail plaatsvinden (uitgaand).
Let op:
- Bij voorkeurscommunicatie chat heeft de relatie toegang tot het platform van Mijn Kantoor en kan hij of zij chatten via de browser en mobiele app. De relatie heeft ook de mogelijkheid om e-mails te versturen. Vanuit het kantoor beredeneerd: hiermee heeft de relatie toegang tot zijn of haar dossier en alles wat je open kunt zetten voor relaties.
- Bij voorkeurscommunicatie e-mail heeft de relatie geen toegang tot zijn of haar dossier, mobiele app en andere weergaven binnen Mijn Kantoor. De communicatie zal namens het kantoor via de mail worden afgeleverd bij de relatie.
Tabblad Inkomend
Alle nieuwste berichten worden elke 5 minuten vanuit jouw gekoppelde mailbox door Mijn Kantoor binnengehaald. De e-mails komen in Mijn Kantoor eerst binnen in de verwerkingsmodule (Verwerking > E-mail verwerking). Teamleden met de rol ‘manager’ kunnen alle e-mails zien die hier binnenkomen; overige teamleden kunnen alleen e-mails zien van adressen waar zij aan gekoppeld zijn via hun e-mailadres, een rol of een team. Elke 5 minuten probeert Mijn Kantoor de openstaande e-mails te verwerken en daarmee een chat of mail te starten.
De reden waarom een e-mail niet verwerkt kan worden, vind je terug in de verwerkingsmodule. De ongeldige status kan worden geopend om de foutmelding te bekijken. Vaak kan het probleem door jullie zelf worden opgelost door bijvoorbeeld een contact aan te maken of het e-mailadres te koppelen aan een bestaand contact. Na het oplossen van het probleem kun je de e-mail opnieuw laten verwerken door op ‘opnieuw proberen’ te klikken. Hoe meer problemen je oplost, hoe slimmer de verwerking zal worden.
E-mails verwerken voor het dossier
E-mails die opgeslagen worden in het dossier worden niet automatisch verwerkt zoals dat voor berichtverwerking wel zo is. De e-mails krijgen een status Handmatig verwerken en worden niet automatisch verwerkt. Via de dossierknop in de lijst onder Verwerking > E-mail verwerking kun je de e-mail en bijlagen handmatig opslaan in het dossier. Deze knop is ook zichtbaar voor e-mails die wel verwerkt zijn naar een bericht, mocht je de bijlagen en de e-mail toch willen opslaan in het dossier.
Als de e-mail een reactie betreft op een eerder opgeslagen e-mail, kun je ervoor kiezen om de e-mail samen te voegen met een document dat al opgeslagen is in het dossier. Mijn Kantoor zal automatisch de e-mail proberen te vinden die al opgeslagen is. Wanneer voor deze optie gekozen wordt, zal de originele e-mail als gerelateerd document getoond worden in het dossier.
Daarnaast kun je ervoor kiezen de bijlagen op te slaan als subdocument/gerelateerd document. Dan zal alleen het bericht zichtbaar zijn in het dossier; de bijlagen worden getoond als gerelateerd document. Per bijlage kun je kiezen of je deze wilt opslaan in het dossier en op welke locatie. Als de e-mail verwerkt is in het dossier, krijgt deze een ‘verwerkt’-status.
E-mails blokkeren voor verwerking
We hebben een extra tabblad ‘Niet verwerken’ toegevoegd in de e-mailverwerkingslijst. De functionaliteit hiervan is vergelijkbaar met het archiveren van berichten en SBR-aangiften. E-mails die gemarkeerd worden als ‘niet verwerken’ worden niet verwerkt als bericht en kunnen niet worden opgeslagen in het dossier, tenzij je de e-mail openstelt voor verwerking via de optieknop.
Verder zal wanneer een contact een reactie stuurt op een e-mail die verzonden is vanuit Mijn Kantoor, zal de verantwoordelijke van het e-mailadres op de hoogte worden gebracht.
Tabblad Afzenders
In de e-mailverwerkingslijst heb je een tabblad ‘Afzenders’. Hier komen afzenders te staan die geblokkeerd zijn of handmatig verwerkt moeten worden. Als je een e-mailadres niet meer handmatig wilt verwerken, kun je deze verwijderen uit de afzenderslijst.
Tabblad Uitgaand
Hier staan alle e-mails die je vanuit Mijn Kantoor naar je relaties of collega’s hebt verstuurd. Hiermee kun je controleren of je e-mail goed terecht is gekomen bij de relatie.
Statussen
- Open – Het systeem zal de e-mail proberen te verwerken naar een chat.
- Verwerkt – De e-mail is verwerkt.
- Fatale fout – De e-mail kon niet verwerkt worden door een error die de gebruiker zelf niet kan oplossen. Contact opnemen met MKA-support is vereist.
- Ongeldig – De e-mail kon niet verwerkt worden door een fout die door de gebruiker opgelost kan worden.
- Handmatig verwerken / wacht op verwerking – Het systeem verwerkt de e-mail niet automatisch omdat ingesteld is dat e-mails afkomstig van deze afzender handmatig verwerkt worden.
- Genegeerd – De e-mail zal niet verwerkt worden omdat de afzender is ingesteld
Veelvoorkomende Foutmeldingen
Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende foutmeldingen wat ze inhouden
Foutmelding | Beschrijving |
Afzender kan niet toegevoegd worden aan de bestaande chat omdat hij geen onderdeel is van deze relatie | De afzender van de e-mail is geen onderdeel van de relatie in Mijn Kantoor |
Dit bericht is een reactie op een bericht welke niet via Mijn Kantoor verstuurd is of het bericht in Mijn Kantoor was verwijderd, voor de volledige gespreksgeschiedenis kunt u uw mailbox raadplegen | Het bericht is niet meer beschikbaar in Mijn Kantoor waardoor de email niet kan worden verwerkt |
Bericht komt van een onbekende inbox | Inbox kan niet gevonden worden onder mail |
Bericht is al verwerkt | Het bericht is al verwerkt in Mijn Kantoor en kan niet nogmaals verwerkt worden |
Ontvanger inbox is niet geactiveerd | De inbox is nog niet actief en dient eerst geactiveerd te worden |
Bericht komt uit een niet geactiveerde verbinding | Connectie voor inbox is niet actief |
Bericht heeft geen inhoud | Er is geen inhoud aanwezig in de mail |
Bericht heeft geen afzender | Er is geen afzender van de mail bekend |
Afzender geblokkeerd | Deze afzender is geblokkeerd in Mijn Kantoor |
Afzender niet gevonden in Mijn Kantoor | De afzender is niet bekend in het CRM van Mijn Kantoor |
Afzender is teamlid in Mijn Kantoor, alleen emails van contacten worden verwerkt | Interne e-mails (dus van teamleden) worden niet verwerkt in Mijn Kantoor |
Bericht moet handmatig verwerkt worden | De e-mail kon niet op een andere manier worden verwerkt en dient dus handmatig te worden verwerkt |
Er kon geen relatie bepaald worden om het bericht mee te starten | Er kon geen relatie bepaald worden om het bericht mee te starten mogelijk omdat er geen voorkeurscontact is ingevuld |
Er kon geen relatie bepaald worden om het bericht mee te starten, is er wel een voorkeursrelatie ingesteld voor het contact? | Geen voorkeursrelatie ingesteld voor mail contact of deze bestaat niet (meer) |
Het bericht wordt niet verwerkt in Mijn Kantoor, de voorkeurscommunicatie van relatie is niet e-mail | Voorkeurscommunicatie is niet ingesteld als e-mail en dient dus gewijzigd te worden in de CRM module bij de contact voorkeuren van de relatie |
Er kon geen teamlid worden gevonden met de rol die ingesteld is als ontvanger voor deze inbox | Er dient een ontvanger ingesteld te worden voor de betreffende inbox om deze te kunnen gebruiken |
Het procesteam dat is ingesteld voor deze inbox kon niet worden gevonden | Proces team kan niet gevonden worden die is ingesteld voor deze klant |
Het procesteam dat ingesteld is voor deze inbox bevat geen teamleden | Om de inbox te kunnen gebruiken dienen er teamleden aan het proces team toegewezen te worden |
Er kon geen contact of extern teamlid worden gevonden om een chat mee te starten | Er moeten minimaal 2 personen aanwezig zijn om een chat mee te starten |