Implementatie CRM
Omdat het CRM de basis is voor de werking, is het een van de belangrijkste stappen (na instellingen) tijdens de implementatie van Mijn Kantoor. Daarbij hebben we 2 mogelijkheden om de data er zo volledig en juist mogelijk in te krijgen:
- Door middel van een integratie met een (bron) pakket. Dit kan een applicatie zijn die de organisatie als haar CRM beschouwd maar vaak is het een applicatie van waaruit het kantoor haar klanten factureert. De volledigheid van een dergelijke applicatie is meestal goed georganiseerd. Ook zien we situaties dat we koppelen met fiscale pakketten waarin zich cliënten en contacten bevinden. We synchroniseren de data in die gevallen naar Mijn Kantoor. Daarna wordt Mijn Kantoor vaak het leidende CRM pakket en in de synchronisatie dan ook leidend gemaakt.
- Door middel van het importeren van een excel /csv die door een kantoor is gegenereerd op basis van een export uit een bronpakket en is aangevuld met relevante gegevens voor het CRM van Mijn Kantoor. Als format hebben we een sheet beschikbaar met 2 tabbladen: cliënten en contacten. Dit format kan behulpzaam zijn om een goed inleesbare structuur te creëren. TIP: Let daarbij in het bijzonder op de relatie tussen een uniek persoon en de koppeling met een of meerdere cliënten. Een persoon en een cliënt hebben altijd een uniek nummer en de relatie tussen een uniek persoon met het unieke nummer met soms meerdere cliënten moet goed uit de opgebouwde spreadsheet blijken. De groen gearceerde velden zijn de minimum variabelen die moeten worden geïmporteerd. https://docs.google.com/spreadsheets/d/19eoJGxOadzurjNHooSoAjrzFUVx55NC88Yb8Fi7GHHg/edit?usp=sharing
Belangrijke overweging vooraf
Het is goed om je te realiseren dat Mijn Kantoor het best tot zijn recht komt als zoveel mogelijk variabelen in het CRM worden gevuld. Daarnaast is het tenminste zo belangrijk om ze goed te onderhouden. Onderhoud heeft daarbij altijd te maken met processen. Data wordt niet vanzelf onderhouden. Hiervoor dien je processen af te spreken in de vorm van handelingen, gedrag en instructies. Deze kun je vervolgens uiteraard wel automatiseren door middel van een workflow gecombineerd met checklistitems.
De volgende CRM variabelen hebben een directe relatie met de werking van functionaliteit en processen:
Veld | Functionaliteit |
Producten | Om gebruik te kunnen maken van (auto)workflows waarbij aangiften uit bronpakketten ter accordering worden aangeboden aan een klant, dienen producten (en diensten) ingericht te zijn op de klant. Hiermee borgt de applicatie de volledigheid van de te starten werkprocessen en kan het kantoor altijd controleren of een aangifte vanuit het bronpakket is ontvangen en is er inzicht en overzicht uit het proces. Tevens is dit een vereiste voor het in bulk kunnen starten van werkprocessen. |
RSIN /BSN nummer | Het RSIN/BSN nummer wordt gebruikt om een aangifte vanuit een bronpakket te matchen. Indien dit nummer niet is ingevuld kan de aangifte niet aan een dossier van een klant worden gekoppeld en stopt het proces in SBR approvals. |
Clientnummer | Het bestaan en de integriteit van een cliëntnummer is belangrijk om cliënten te kunnen synchroniseren met andere pakketten waarmee een integratie bestaat. Een gelijk cliëntnummer is hiervoor een voorwaarde. |
Contactnummer | Het bestaan en de integriteit van een contactnummer is belangrijk om contacten/personen te kunnen synchroniseren met andere pakketten waarmee een integratie bestaat. Een gelijk contactnummer is hiervoor een voorwaarde. |
Bankrekening(en) | Het opvoeren van een bankrekening in CRM bij Alle gegevens is een voorwaarde voor het kunnen uitvragen van een IDEAL 1cent betaling ten behoeve van identificatie doeleinden. |
Aangifte tijdvak LH | Het aangifte tijdvak Loonheffingen kan een rol spelen bij de frequentie waarin het werkproces rondom loonmutaties en accordering loonheffingen opnieuw binnen de applicatie wordt opgestart. |
Aangifte tijdvak BTW | Het aangifte tijdvak BTW kan een rol spelen bij de frequentie waarin het werkproces rondom administratie en accordering BTW opnieuw binnen de applicatie wordt opgestart. |
Loonheffingsnummer | Het loonheffingsnummer kan van belang zijn bij de integratie met een bronpakket van waaruit een aangifte loonheffingen wordt ontvangen. |
BTW nummer | Het BTW nummer kan van belang zijn bij de integratie met een bronpakket van waaruit een aangifte BTW wordt ontvangen. |
WWFT tabblad contact | Op dit tabblad wordt het nummer van het ID bewijs vastgelegd, het soort ID bewijs, de geldigheidsdatum van het ID bewijs en de datum waarop deze zaken zijn vastgesteld. Zolang deze velden niet zijn gevuld zal het systeem bij contacten die als UBO zijn aangemerkt een waarschuwing geven dat identificatie nog dient plaats te vinden. |
WWFT & Structuur | Op dit tabblad wordt een relatie gelegd tussen de contacten bij een bedrijf en de juridische structuur. Van elk contact kan het aandelenbelang in een entiteit (cliënt) worden vastgelegd, waarna het platform de structuur toont. Bij aandelenbelangen >20% zal de software een persoon daarbij aanmerken als UBO. Ook kan een medewerker een persoon met een aandelenbelang <20% aanmerken als pseudo UBO. UBO’s dienen vervolgens via het WWFT tabblad dat beschikbaar is op het contact zelf te worden geïdentificeerd. |
Map opdrachtbevestiging | Op het WWFT tabblad onder het tabblad WWFT & Structuur toont de applicatie de bestanden die (getekend) in het dossier aanwezig zijn onder de map opdrachtbevestiging/offerte. Hierdoor is een snelle visuele controle mogelijk op dit aspect rondom de status van klantacceptatie. |
Map Kvk uittreksel | Op het WWFT tabblad onder het tabblad WWFT & Structuur toont de applicatie de bestanden die in het dossier aanwezig zijn onder de map kvk uittreksel. Hierdoor is een snelle visuele controle mogelijk op dit aspect rondom de status van klantacceptatie. |
Onboarding worfklow | Op het WWFT tabblad onder het tabblad WWFT & Structuur toont de applicatie de status van de workflow onboarding indien die gedefinieerd is. Hierdoor is een snelle visuele controle mogelijk op dit aspect rondom de status van klantacceptatie. |
TIP: Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk alle CRM velden in de applicatie hebt gevuld en goed onderhoud. Het komt de werking van de functionaliteit ten goede en je krijgt de tools in handen om klantgericht te werk te gaan, omdat alle relevante informatie in combinatie met communicatie, werkprocessen, timeline en producten en diensten in 1 overzicht voorhanden is. Hierdoor kun je snel de juiste beslissingen nemen en klantgericht te werk gaan zonder te hoeven zoeken in meerdere applicaties naar de stand van zaken.