Kennisbank
Laatst geupdate op

Aangifte aanbieden via Nextens

Nadat je de koppeling met Nextens Aangiften hebt gelegd, de SBR-instellingen in het workflowtemplate correct hebt ingesteld en deze ook op relatieniveau goed hebt toegepast, is het belangrijk om de aangifte via Nextens te verwerken. Volg hiervoor de onderstaande stappen. Meer informatie over deze SBR-instellingen vind je in het artikel hieronder.

Stappen voor het verzenden van een aangifte via Nextens

Om de aangifte vanuit Nextens ter accordering aan te bieden in Mijn Kantoor, volg je onderstaande stappen nadat de aangifte klaar is om te worden verstuurd.

Stap 1: Wijze van verzenden

Doorloop eerst de gebruikelijke stappen. Zodra de aangifte gereed is voor verzending, rond je de controle af. Bij de verzendmethode kies je hoe de aangifte naar de Belastingdienst wordt verstuurd. Selecteer hier Digitaal (DigiPoort).

Stap 2: Informatieve meldingen

  • Kies bij “De aangifte direct versturen naar de Belastingdienst na akkoord klant” de optie Ja.
  • Selecteer bij “Wilt u deze aangifte door uw klant laten accorderen via een accorderingsportaal?” ook Ja en kies vervolgens MijnKantoorApp.

Let op: Er is momenteel een incident bij Nextens waardoor de aangifte niet direct naar de Belastingdienst kan worden verstuurd na akkoord van de klant wanneer je MijnKantoorApp als accorderingsportaal selecteert.

Tijdelijke oplossing:

  1. Selecteer eerst een ander accorderingsportaal, bijvoorbeeld Dapas.
  2. Hierdoor verschijnt de optie om de aangifte direct naar de Belastingdienst te versturen na klantakkoord.
  3. Wijzig daarna het accorderingsportaal terug naar MijnKantoorApp.
Schermafbeelding 2025-04-03 090914v2.png